Jejak Masjid @ Masjid Kg Batak Rabit



Masjid Batak Rabit yang terletak kira-kira tujuh kilometer dari pekan Teluk Intan, Perak, ada nilai warisan tersendiri yang ramai masih tidak mengetahuinya.

Di sebalik pembinaan masjid berusia lebih 100 tahun itu, tersingkap nilai sejarah yang perlu dihayati generasi masa kini.

Kedudukannya di tepi jalan Teluk Intan-Manjung memudahkan orang yang lalu-lalang singgah menunaikan ibadat. Sebaik menyusuri tempat parkir, jelas kelihatan jarak masjid itu dengan Sungai Perak hanya kira-kira 30 meter.

Di sebelah kanan masjid pula terdapat kubur lama yang masih terpelihara, dipercayai makam keturunan Laksamana Raja Mahkota. Ia dijaga dengan rapi oleh pengurusan masjid bagi memastikannya kekal.

Masjid Batak Rabit juga dipercayai pernah menjadi masjid utama di Perak berikutan kedudukannya di pinggir sungai dan kawasan itu pernah menjadi pusat pemerintahan Sultan Abdullah Muhammad II (1874-1877).

Pada zaman penjajahan Inggeris, bandar Teluk Intan menjadi antara pintu utama kegiatan ekonomi dan pusat pemerintahan. Bijih timah dari daerah Kinta dibawa menyusuri Sungai Perak ke Teluk Intan untuk dieksport.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.