"Visit the Sultanate of Perak" @ Kg Gajah Perak.

Negaraku
Kali ni saya ingin membawa penonton semua untuk menziarahi sejarah kesultanan perak yang bermula lama dahulu iaitu sejak daripada tahun 1528 masihi. Sejarah kesultanan perak ini mempunyai cerita yang panjang dan penuh warna warni.


Di kampong gajah Perak tengah ini, tersimpan banyak jasad-jasad kesultanan Perak yang lalu dan ianya menjadi tempat yang di gazetkan oleh Arkib Negara  sebagai kawasan bersejarah. Kali ini saya telah mengunjungi 3 sultan yang disemadikan dikawasan Perak tengah.




Sultan2 tersebut adalah Sultan Abdullah Muazzam Shah yang memerintah pada tahun 1825 - 1830, Sultan Mahmud Shah yang pernah memerintah perak sekitar tahun 1765 - 1773 iaitu Sultan Iskandar Zulkarnain Ibni Almarhum Sultan Muhammad Mughayat Shah 1752–1765.

Semoga perkongsian ini dapat memberi sedikit info dan jika anda ada masa bolehlah datang melawat dan bersedeqah ALFATIHAH untuk Sultan2 yang memayungi negeri tercinta kita ini.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com



When the Sultanate of Malacca empire fell to Portugal in 1511, Sultan Mahmud Syah I retreated to Kampar, Sumatra, and died there in 1528. He left behind two princes named Sultan Alauddin Riayat Shah II and Sultan Muzaffar Syah. The former went on to establish the Sultanate of Johor. Muzaffar Syah was invited to rule Perak: he became the first sultan of Perak.

More info about Perak Sultanate can be seen at wikipedia.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.