Adakah orang kita jadi pengeluar produk steamboat?

BMF 
Produk steamboat ni amat popular dikalangan kita terutama dibandar2 besar. Kalau kita tgk kedai2 yg menjual steamboat ni agak sesak dgn org kita yg dtg menjamu selera. 

Ada steamboat dihidangkan di kedai2 mewah dan ada yg ditepi jalan mahupun dipasar malam. Perniagaan mereka agak laku keras disebabkan ramai peminat tersendiri. Cuma terfikir dimanakah mereka mendapat bekalan produk jualan mereka.

Kebanyakkan mereka yg menjual tidak ada sijil halal tersendiri berkenaan produk2 steamboat tersebut. Adakah org kita terlibat dlm pembuatan semua steamboat tersebut. 

Kalau ada Alhamdulillah.Tapi buat masa ni mungkin terlalu sedikit yg supply produk2 tersebut diseluruh negara. Andai mereka yg menjual makanan steamboat mengambil dr pembekal2 yg diragui kehalalannya, maka adakah kita bersedia utk memakannya dgn penuh yakin.? 

  

 Inilah dilema buat peminat2 steamboat di negara kita ini.Kebiasaannya produk2 ini dtg dr pengilang2 bukan org kita dan penjual pula tidak berkongsi info detail berkenaan dgn status kehalalan setiap produk mereka. 

Andai ada supplier ataupun pengeluar produk steamboat, bolehlah share infonya di sini. Sama2 kita naikkan usahawan org muslim kita. 

Jom kita kunjungi sebuah bandar yang peniaga2nya adalah orang2 kita semua.


Wallahuaklam 
Jauh sudah kurenungi 
Www.dadiydoo.com


Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.