Hijaukan halaman anda, jimat, segar dan bersih.


BMF 
Setelah penat pikir masalah negara kita yg mcm2 la ni, sampai nak makan kat luar pun dah der selera dibuatnya. Mcm2 hal yg terjadi disekeliling kita lani. 
Apa kata kita semua mula tanam sendiri sayur2an utk habuan kita sekeluarga. Buat yg ada tanah disekeliling rumah, anda boleh lakukan bersama keluarga. Seronok sebnarnya dpt tgk hasil yg ditanam berbuah lebat. 
Kami ada buat sedikit tanaman kontan spt tanam cili padi,cili besar, timun dan juga ubi kayu. Tak banyak pun tapi cukuplah utk makan sendiri dan bagi jiran2 skit serta dptlah burung2 dan unggas2 "curi" skit hasil tanaman. 
Bagi org kg, tanah tak jadi masalah, yg masalahnya adalah malas jer..kikiki. Bagi org bandar, ruang yg jadi masalah. Tapi org kata, nak seribu daya,tak nak seribu dalih yedakkk. 
Jom bercucuk tanam 
Ada mcm2 teknik tanaman yg boleh kita apply diruang sempit rumah kita. Bila kita mula menanam sendiri sayur dan sbgnya, otak kita pasti ceria sebab dpt tgk benda hijau setiap hari. Tidaklah lagi dok kedai mamak tgk benda gelap sampai hati pun naik gelap. 

Gambar dibawah ni adalah hasil yg dipetik dr 3 pokok cili yang berusia 5 bulan. Lepaslah buat masak2 seminggu. Cabai yg mamak guna tu penuh racun perosak dan tidak fresh.. Jom berkebun !!! 
Wallahuaklam 
Jauh sudah ku bertani 
Www.dadiydoo.com



No comments

Powered by Blogger.