Masa untuk berkurang ajar?

Negaraku 
Ayah nak ajar tentang kurang ajar. Lani dah pukul 1.30 am, mata tak leh tido disebabkan sejuk malam yang sangat mengigil di Janda Baik (JB). Sejuk juga kawasan ini sebenarnya dan dikhabarkan bahawa seluruh janda baik adalah kawasan orang kita tanpa ada kehadiran bangsa mendatang. 
 
 
Dalam pada itu aku teringat dan terngiang ngiang akan lirik lagu Mnasir yang bertajuk Anak2 kita. Bila aku renung bait2 lirik nya aku rasa betul juga kata2nya. Kita kena mula ajar anak2 kita jadi kurang ajar pulak. Masa untuk berlembut selama ini, seolah tidak memberi keuntungan buat kita ditanah ini. Semakin hari semakin dirosakkan keharmonian oleh bangsa mendatang terhadap masyarakat yg bercampur selama ini. 
 
 
MNasir sudah fikirkan perkara ini lama sebenarnya. Walapun beliau warga Spore, tapi kesan kesopansatunnan kita selama ini tidak lagi menguntungkan kita sebenarnya. Mereka semakin rakus menolak kita ketepi dinding lalu dihenyak kita tanpa kesian. Harta pusaka kita juga dirompak begitu sahaja dengan pelbagai jalan yang mereka inginkan. Kini kita tiada jalan yang lain melainkan perlu juga bersikap kasar terhadap jiran2 kita yang tidak mahu menghormati adab berjiran. 
 
 
Mereka tiada lagi adab dan tatasusila dalam bermasyarakat malah mereka kini semakin samseng pula dengan kita . Dibawah ini aku sertakan bait2 lirik yang dihasilkan oleh MNasir dalam dia memerhatikan suasana masyarakat dinegara kita selama ini. 
 
 
Anak-anak kitakah yang berlari telanjang 
Di bawah mentari sumbing 
Sambil bernyanyi lagu Ketakutan hari-hari ini 
Anak-anak kitakah yang memikul beban Kesilapan kita 
Hingga dia tak kenal budaya Canggung bangsa sendiri 
 Selamatkan anak kita 
Dari padang jerangkap samar 
Selamatkan anak kita Orde baru politikus usang 
Anak-anak kitakah yang bermain Di hutan belukar 
Dengan senapang kayu ubi cambah 
Tak kenal bahaya 
Anak-anak kitakah yang tak tahu nak pulang 
Bila petang kerana terlalu sibuk 
main lastik Dan berpistolan , 
Pistol-pistolan
 Jaga-jaga anak kita 
Jangan sampai jadi hamba 
Jaga-jaga anak kita 
Kita ini orang merdeka 
 
Panggillah mereka pulang 
Ayah nak ajar TENTANG KURANG AJAR 
Jadi mereka takkan sendiri lagi 
Panggillah mereka pulang 
Ayah nak ajar TENTANG KURANG AJAR 
Jadi mereka takkan dimomok lagi 
 
 
Mnasir Harap kita tidak lagi alpa dengan kejaran dunia ini. Nasihatilah orang sekeliling kita agar mula fikirkan nasib agama dan bangsa kita dalam tanah melayu ini. Andai 5 tahun ini kita masih duduk bawah pokok dan membiarkan tanah ini diperintah oleh pendatang asing. maka pada 5 tahun mendatang ini maka jadilah anak2 kita hanya sebagai hamba mereka sepenuhnya. 
 
 
Terfikirkah anda bahawa hampir majoriti anak2 kita bertebaran dipasaran mengejar order makanan seperti pada foodpanda ,grabfood dan sebagainya yang mana syarikat2 ini adalah milik bangsa mereka. 
 
 
Pernahkan anda lihat anak2 cina/india jadi penghantar makanan? Hampir tiadakan. Bukanlah niat nak salahkan mereka, tapi ketahuilah bahawa dibalik tabir syarikat2 tersebut adalah kapitalis2 dari bangsa mereka yang mengaut keuntungan tanpa perlu turun kejalan raya. 
 
 
Ini memperlihatkan bahawa mereka itu mempergunakan sepenuhnya nyawa anak2 kita dijalanan untuk mengaut keuntungan yang sangat tinggi buat mereka yang akhirnya keuntungan itu digunakan untuk melemahkan bangsa kita pula. 
 
 
Patutkah kita ajar anak2 kita jadi kurang ajar? 
 
 wallahuaklam 
jauh sudah ku fikirkan  
www.dadiydoo.com

No comments

Powered by Blogger.