Malanglah MARA jadi begini akhirnya

Throwback.
BMF 
Biar Mara Finish Kali ni aku nak story kisah bahaya ini. Minah dalam gambar ni aku tak kenal siapa, mungkin barua kepada parti tertentu. Minah ni dalam perangcangan untuk tutup sayap perniagaan mereka diseluruh negara. 
Kalian tahu siapa timbalan menteri pembangunan luar bandar? Kalian kenal si ayya sivarasa k.rasiah? Haa dialah timbalan nya kepada menteri pompuan gedik2 selalu nak menempek muka dia dalam sijil2 anak2 sekolah ti. Kalian tahu tak, yang orang 2 bukan melayu (tak kira dari parti mana sekalipun) mereka ini bekerja dalam satu saf yang kuat disebalik tabir. Sedang menteri2 melayu (tak kira dari parti mana sekalipun dalam PH) ni, langsung tak buat kerja, asyik nak melaram kesana sini konon hebat guna duit rakyat. 
Kini mereka (menteri bukan melayu) sedang hendak menggasak MARA agar jadi lemah. Mereka tahu selama ini MARA lah yang banyak melahirkan usahawan2 melayu yang bertebaran diseluruh negara. MAra ini lah simbol kekuatan umat melayu dan bumiputera dalam mendapatkan pelbagai kemudahan dan pinjaman utk memulakan perniagaan Dan akulah salah sorang yang pernah merasa khidmat niaga bersama MARA ini. 
Bila MARA menutup cabang bisnes dia, maka MARA terpaksa harapkan duit kerajaan 100% ataupu menjual asetnya demi survival. Cabang perniagaan inilah sebenarnya menguatkan kewangan MARA kerana duit tersebut dapat digunakan untuk menjaga anak2 kita yang ingin berniaga. Pinjaman bank dengan pinjaman mara adalah 2 institusi yang berbeza. Meminjam dari bank agar sukar mendapatkannya, tapi meminjam dengan MARA utk berniaga dia ada sifat kasih sayang dalam meluluskan setiap permohonan kita itu. 
Apabila MARA tidak melakukan fungsi perniagaan lagi, maka lama kelamaan orang2 melayu sukar untuk memulakan perniagaan terutama pada sekala sederhana dan besar. INi kerana mereka tiada sumber kewangan untuk memulakannya dan tiada pihak yang sudi untuk memberi pinjaman seperti MARA ini Apabila MARA hanya menumpu kepada pendidikkan, berapa ramai pelajar2 ini mampu ditanggung oleh pihak MARA dalam memberi biasiswa kepada anak2 kita jika MARA tiada income mereka sendiri. Dan ini menjadikan lama kelamaan, pihak MARA akan menjual tanah2 MRSM diseluruh negara demi kelangsungan hidup MARA itu sendiri. 
Pusat2 GIAT, UITM dan juga kedai2 MARA juga akan terjual suatu hari nanti yang mana pihak DAP sentiasa untuk mengambil alih lokasi2 ini untuk kepentingan anak cucu mereka dibumi ini. AKu nak cerita apa dalam benak aku ni pun tak terkeluar ayat paling power. Harap korang faham apa yang aku suratkan dan juga yang tersiratkan kali ini. Kalau korang masih tak nampak apa perancangan mereka, maka korang memang AHLI PAN yang suka makan paw khinzirlah namanya 
 Nampak tak kerja2 sivarasa tu berbanding kerja2 meneteri makcik gemok gedik2 tu. Tulah aku kata, menteri melayu yang lelaki, suka main semburit, main tanglung, jadi broker tanah, buat kereta terbang, main dengan elephant fight dan juga suka PM tepi. Tapi menteri cina ni dorang buat kerja macam esok sudah tiada. Macam2 agenda mereka diselitkan dalam setiap tindakkan yang dibuat seperti jual asset kita secara ambak, lemahkan ekonomi negara, lantik puak2 depa diseluruh cabang agensi kerajaan, projek diberi kepada kroni2 mereka sebanyak mungkin, dan bela barua2 melayu untuk cover cerita2 buruk mereka. 
 MARA adalah mangsa seterusnya untuk umat melayu. MARA tidak boleh fokus kepada pendidikan sahaja, lama kelamaan MARA akan hancur dengan sendirinya jika tiada sumber kewangan mereka sendiri dan kita sebagai umat melayu akan terus mengharapkan air kencing apek2 itu untuk survive pulak. Nampak tak apa yang aku nak cakapkan tu? 
Kalau tak nampak, korang memang kuat makan pau khinzir laaa 
wallahuaklam 
jauh sudah kuterlantar. 
 @ www.dadiydoo.com

No comments

Powered by Blogger.