Negara orang luar lagi sayang nyawa rakyatnya

Throwback.
Negaraku awek dalam gambar bawah ni bukan taiwanese tau. Dia gadis melayu ayu terharu dan sayu. Wanita ni ada cadangan utk pemandu mabok dinegara kita. 
 
 
Tahukah anda bahawa, di Spore yg dikuasai cina, utk minum arak ditempat awam adalah suatu yg amat ketat undang2nya. Nak minum arak pun susah kat sana dah mcm nak berak kena cari lubang jamban. 
 
 
Itu diSpore, di Taiwan pula, pemandu mabok langgar orang , dia kena hukuman mati. Kenapa negera yg dikuasai oleh bangsa dorg ni cukup ketat undang2 arak dorg? Kerana hanya dorang shj tau betapa buruknya org cina bila dah mabok dan pasti habis sekampong dia akan kacau. 
 
 
 Itu belum lagi masalah keling mabok plak. Keling mabok ni , baru seteguk masuk tekak, dia punya high dah mcm minum sebaldi. Kalau kita hidang teh o suam tapi kita ckp kat ayya tu wiski, itu pun keling tu boleh mabok. Sebab otak dah sakit disebabkan arak. Jadi sekarang, adakah kerajaan atok mampu laksanakan undang2 mcm di Taiwan itu. 
 
 
Nyawa org kita makin lama makin terancam disebabkan pemandu mabok dijalanan. Adakah JPJ yg di pegang oleh DaP mampu bawa usul ini ke Parlimen? Kerajaan sebelum ini pun tak mampu nak bawa usul ini, Dap lagi sebab dlm parti dorg Yamseng tu adalah bisnes. Aku harap kerajaan masa depan (MN) bawa usul hukuman bunuh buat pemandu mabok ini dan tutup kilang2 arak yang merata dinegara kita. 
 
 
Untuk tutup kilang arak ni, tak lain tak bukan hanya sorg shj yang mampu lakukan.. 'Sebelum subuh kilang arak di Shah alam akan ditutup'... Siapa tahu pakcik mana yg ckp berdegar2 mcmtu? 
 
 
wallahuaklam 
jauh sudah kukembara 
Mai secawan @ www.dadiydoo.com

No comments

Powered by Blogger.