Misi mereka untuk negara kita tercinta..HAti2

Negaraku
 Ini kitab katanya tersebar di daerah kuantan sana.Kitab ni adalah misi tertentu yg mungkin digariskan oleh pihak tertentu utk negara kita ini. 
 
 
Ada perlambangan salib diatas tulisan itu. Oleh itu kita kena tambah ilmu didada utk berhadapan dgn situasi ini. Bagi yg ada ilmu, jika ada org beri kitab ni, kita jgn gelabah.Ajak org tu minum teh tarik dulu dan mulakan sembang2 ringan dgn dia. Pastu mulakan misi dakwah kpd mereka kerana org yg memberi kitab ni biasanya ilmu dia tak seberapa sgt. 
 
 
Agak senang nak patahkan hujah2 dia jika kita ada ilmu utk berhujah. Aku dulu juga pernah diajak borak pasal oleh org agama ni berkenaan dgn penggunaan kalimah Allah. Aku sedut teh ais dlm dua tidak sedut dan mulakan sesi borak. Dia tanya aku kenapa org islam tak beri org kristian guna nama Allah sdgkan tuhan kita sama katanya. 
 
 
Aku pun tarik nafas panjang dan jawab " Apa definasi Allah dlm agama kristian?". Dalam islam Allah itu bermaksud nama Tuhan dan Dianya Esa,tidak ada anak dan tidak diperanakkan. Sedangkan dalam kristian, kalau nak pakai nama Allah,kenalah definasi itu sama dan tak bolehlah makna berbeza spt Allah itu tuhan bapa dan ada anak. Kawan tadi tu terdiam sebab dia tak bajet jawapan yg aku beri itu sebegitu. 
 
 
Mungkin dia harap aku cakap sesiapa pun boleh guna nama Allah tak kira apa agama sekalipun. Mereka ni sebenarnya misi dia hanya utk timbulkan kekeliruan buat kita dlm bab ketuhanan. Bila dia nampak kita keliru, maka misi dia akan masuk bertalu2 sampai kita terkedu. Jadi andai kita tak berani nak berhujah dgn mereka, maka cakap sahaja pada mereka "Cukuplah Islam bagi ku" dan tak perlu agama lain utk aku dan generasi. 
 
 
Jadi dia akan faham dan jika dia beri kitab itu pada kita, maka senyum dan cakap "Kitab Alquran pun saya simpan tinggi kat almari jarang baca,ni ko bagi kitab suruh aku baca, poning jang" , ckp mcmtu kat dia..hihi. 
 
 
Semoga kita semua terpelihara akidah islam kita dan mati dalam islam..ameen lama dah ke anda tak baca Alquran? 
 
 wallahuaklam 
jauh sudah kukembara 
 www.dadiydoo.com

No comments

Powered by Blogger.