Orang kita bukan kejar dunia sahaja....

تريڠة تمڤت برمنج دولو٢  
Gerai ini terletak di tepi highway LDP berdekatan
 dgn sungai kelang dalam kawasan kg kenangan. Nama kg pun kg kenangan, mmg mengimbau kenangan sungguh bila berada disini. 
Kg ini di anugerahkan kpd org kita yg mula2 meneroka tanah ini. Dulunya kawasan ini adalah lombong yg ditebus semula menjadi sebuah kg yg diberi nama kg kenangan. Kini kg ini sudah diintai2 oleh para pelabur2 hartanah terutama bangsa bukan bumi. Kg ini kedudukannya yg amat strategik pasti menawarkan harga yg lumayan. 
Peneroka2 awal tanah ini sudah pun lanjut usia. Ada yg sudah pergi buat selamanya dan kini dihuni oleh anak cucu mereka. Ada tanah2 sini sudah dijual kpd org luar dan juga dipajak kepada peniaga2 bangsa non malay. Aku fikir mungkin dalam 10 ke 20 tahun akan datang, cucu cicit peneroka ini akan menjual tanah2 disini demi mendptkan sedikit habuan buat keluarga mereka nanti Dan jika ini berterusan, maka kg kenangan ini bakal menjadi kenangan buat selamanya. 
Datuk nenek moyang kita meneroka tanah sehabis mungkin, bila dapat kat cucu cicitnya, habis dijual begitu sahaja. Siankan kita yg hilang maruah bila tanah di jual. Gerai dibawah ini jual roti canai cuma 80sen shj sekeping.Antara paling murah yang wujud dilembah kelang ini.Aku antara pelanggan tetapnya krn anak2 ramai nak makan. 
Dapatlah berjimat sedikit kalau bawa mereka makan disini. Inilah keindahan.bisnes org.kita. Mereka dgn rasa QANAAH, dapat memberikan harga yg org kg beranak ramai dpt membeli produk roti canai mereka. Bagi usahawan dari tempat teman ni chor, untung sekadar adanya adalah cukup bagi dia. Baginya, keberkahan dlm rezeki yg penting utknya. 
Dia memandang bahawa dihujung terowong sana ada lagi perjalanan yg lebih kekal utk dihuni berbanding didunia ini. Kalau kalian ada terlalu disekitar LDP dan terasa lapar, bolehlah singgah2 kekedai beliau ini. Dia pun tak tahu aku share bisnes dia disini dan dia pun tak kenal aku pasal aku pun tak kenal dia.hihihi.... 
Hanya deal dgn staf dia jer selama ini. Dan hari ni adalah hari pakcik cina saya itu ditanam di perkuburan nirvana semenyih. Mayatnya akan di makamkan bersebelahan kubur ibu nya (atok chin kami) yg pergi 5 tahun yg lalu. Maka sunyilah rumah pusaka atok lepas ini krn semua penghuni nya sudah pergi dan tak kembali lagi. Wa pun emcai ki talok liau. 
Semua lang pun bo liau, pengyu semua pun mai ka wa ho liaw... yaAllah, ho wa tampok lui..! 
wallahuaklam 
jauh sudah kukembara 
 www.dadiydoo.com

No comments

Powered by Blogger.