Ini baru hukum manusia,belum hukum dari Allah tamby!

Throwback
Negaraku 
Tambi ni cukup eksyen hina ISLAM,hina Nabi saw dan juga umat islam. Bila ada kutu pergi jumpa dia di hotel, dia siap mengaku dengan berlagaknya seperti kebal dan tidak bersalah. 
 
 
Bila kutu2 ni tanya soalan mcm2 berkenaan artikel di fb dia, bleh plak dia menganjingkan kutu2 tu. Memang mendapatlah tambi oiii.. Orang melayu ni dia pantang dicabar. Kalau dah ko jual, melayu ni mudah membeli. Lagikan kedai cina boleh kaya kat kg melayu disebabkan sifat kita suka membeli tak kira siapa penjualnya. 
 
 
Tamby ni awal2 dah jual diri, maka kutu2 ni terus beli dan terus rentunglah kau tamby. Inilah kita melayu ni. Nampak sahaja lekeh dan layu, tapi bila kau usik benda2 maruah agama,bangsa dan jatidiri , kau akan lihat Melayu ni bertukar watak menjadi pahlawan yang tiba2 muncul dalam diri. 
 
 
Ini lah melayu yang sebenar yang perlu jiran2 lain ambil perhatian. Melayu sejati dia ada embed dalam dadanya Agama, Bangsa dan Tanahair. Kecuali melayu DAP lah yang sudah hilang roh melayunya lagi. Tamby ni kalau nak negotiate boleh jer cakap baik2 dengan wakil bangsa kita itu.Tapi tamby ni dah high dgn ice dalam bilik hotel, siap ada buku agama dia konon letak tepi katil, tapi disebabkan akhlak langsung takder maka tamby ni nak tunjuk hero sangat, maka sesi sembang2 bertukar menjadi sesi 'orientasi' lah jawabnya. 
 
 
Apa nak jadi dengan negara kita ni tuan2 puan2. Kelembutan kita sudah tidak memberi kelebihan lagi kepada bangsa kita. Sifat kasih sayang kita pada jiran tetangga diambil kesempatan sepenuhnya oleh bangsa2 mendatang ni. Menteri jaga agama langsung tidak peka, malah pekak dalam banyak hal bila berkaitan dengan agama dan bangsa kita sampai puak2 ni sudah naik kepala dan sepak terajang otak kita. 
 
 
Harap2 ini adalah pengajaran kuat buat tamby tersebut. Puak2 tamby ni aku nasihatkan jauhilah arak. Masalah utama puak2 ni baik di estet mahupun di bandar dan juga di mana2 sahaja, majoriti mereka kaki minum arak. Kalau kita boleh perasan mata putih puak2 ni dah semacam kekuningan kesan dari minum arak. Kadang aku kesian dengan aci2 kat estet tu, hari2 kena buli dengan suami mereka yang balik rumah mabuk2. 
 
 
Kuil aku tengok berlonggok2 kat merata tempat tapi akhlak penganut mereka jauh panggang dari api. Takkan samy2 dorg tak beritahu akan keburukan minum arak ni sampai ianya menjadi barah kepada masyarakt mereka dan akhirnya menyusahkan kita yang tak minum arak ni. 
 
 
Apapun, kepada wakil kita yang berjumpa dengan tamby itu, anda telah berjaya menyekolahkan tamby itu dengan kelas intensif yang padu. Syabas. 
 
wallahuaklam 
Kita bangsa berniaga @

No comments

Powered by Blogger.