Islam kembali kuat di Turki


 AGama islam

Bila kita telususri kisah sejarah islam ini, kita akan berasa amat kagum. Kerna apa? kerna kita dapat sumber sejarah yang tepat dan tidak direka2 oleh sesiapa.

Bagaimana islam itu muncul bermula dari seorang insan istimewa iaitu Nabi Muhammad saw. Kita tahu sejarah Baginda saw dari dalam perut sampailah Baginda wafat.

Tidak pernah dalam sejarah manusia, termasuk kisah2 Nabi2 terdahulu, yang mempunyai kisah seperinci kisah Nabi Muhammad saw. Bayangkan setiap berbuatan Baginda dirakamkan dalam sejarah sejak dari kecil sampai lah kewafatan Baginda saw.

Berbanding kisah kerajaan rom dan parsi, yang kita tahu antara kerajaan terbesar ketika itu, boleh tewas kepada satu kerajaan yang di kepalai oleh hanya seorang insan iaitu Nabi Muhammad saw. Dari satu kaum yang dibuli2 oleh kuasa besar ketika itu, bani quraish keluar menjadi antara kuasa besar dunia beratus tahun lamanya.


 Siapa sangka, dengan ajaran ISlam yang benar ini, dunia kembali cerah secerah2nya. Lihat bagaimana Turki yang terletak jauh dari bumi Mekah, kini ada sebuah masjid paling besar di eropah. Alhamdulillah. Tak tercapai dek akal begitu sekali ISLAM membawa perubahan besar kepada dunia ini.

 

wallahuaklam

Jauh sudah kukembara

No comments

Powered by Blogger.