UEC itu untuk apa?


 Negaraku

Dalam satu negara ada banyak jenis peperiksaan dan yang menariknya peperiksaan2 tersebut ditujukan kepada kaum2 tertentu sahaja. Ini yang memelikkan fikiran kita rakyat Malaysia.

Bayangkan, kerajaan kita seolah tiada halatuju dalam menjadikan rakyatnya bersatu dalam halatuju yang sama. Terlalu memikirkan undi dari rakyat berbilang kaum sehingga menjadikan polisi kerajaan berubah2 mengikut kemahuan puak2 tertentu.


 Kalau di lihat pada video diatas ini, banyak kesangsian berkenaan dengan silibus yang dimasukkan dalam peperiksaan UEC ini bercanggah dengan fakta dan maklumat. Ini seolah ada perancangan rapi utk memesongkan maklumat tertentu agar rakyat ini terus sangsi sesama sendiri.

Kelemahan utama kita kini adalah terlalu menjaga hati orang lain demi utk kepuasan dan kuasa utk diri sendiri.


wallahuaklam

Jauh sudah kurenungi

2 ulasan:

  1. Kita sebagai umat Melayu Islam, rakyat Malaysia skrg ini tgl kuasa politik. Bermakna hanya dgn kuasa politik shj perkara2 sebegini dpt dicegah. Pihak keselamatan tidak boleh berbuat apa jika klausa & peruntukan undang2 adalah terhad. Undang2 sedia ada jika lemah perlu dipinda di Parlimen. Org politik jugalah yg perlu memainkan peranan. Jika gagal memainkan peranan selaku ahli politik Melayu, maka kita org Melayu Islam akan disajikan perkara sebegini selama2nya.

    BalasPadam
  2. Sy fikir jika di serbu sekolah2 swasta cina ni,sy yakin akan jumpa macam2 buku propaganda komunis dari CHINA masuk dan di ajar di malaysia..
    Sikap melayu "marahkan nyamuk kelambu di bakar" sudah terhakis,..Memang ia satu sikap buruk,tapi itu lah yg buat melayu gah tak berani bangsa lain pijak,..
    Tahniah org politik melayu kerana berjaya jadikan umat melayu ini sebagai kucing rumah,bukan lagi harimau di hutan...

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.