Kekangan anak2 kita di universiti pada ketika mereka bergaduh di parlimen

 

Negaraku

Disebabkan kita ni geng band rock B40, maka kita pun tumpang makanlah dgn adik2 kita di uitm shah alam ni. Makan kat sini agak murah berbanding tpt lain di lembah kelang ni. Nasi + ayam goreng selambak dlm rm5 jer..campur ayor berwarna rm1.

Pada ketika kos hidup meningkat, mana2 gerai2 yg menawarkan makanan yg berpatutan insyaAllah alan dikunjungi oleh pelanggan terutama anak2 kita ini. Ialah nak belajar di UiTM lembah kelang ni bukan murah. Kalau kerja rencam mcm aku ni mau tumbang pokok getah kena toreh nak sara mereka di menara gading.


Syukurlah kita ada kerajaan yg bnyk fikir tentang rakyat. Belajar di uitm ni kos dia murah berbanding Uni yg lain. Kebanyakkan yg dtg belajar disini adalah dari keluarga B40 dari merata tempat dlm negara. Walaupun kerajaan terutama kerajaan Umno yg lama memerintah dulu dikecam dikeji dan sebagainya, anak2 mereka juga ramai hadir menuntut ilmu mereka disini.

Itulah, bila kita belajar tentang syukur, insyaAllah kita akan nampak kehebatan org lain dan kekurangan diri sendiri. Agama ajar utk tidak mengecilkan keupayaan org lain wpun berbeza fahaman. Dalam bab dunia ni , tiada siapa yg boleh kata dia handal memerintah. Firaun yg mengaku tuhan pun akhirnya mati ditelan air.

Kalau merasa diri sendiri yg layak memerintah dan org lain tidak layak, maknanya ada ketakburan disitu, walaupun dia ulamak besar sekalipun belum tentu dia handal dlm menjadi umarak yg hebat. Banyak kes dlm negara kita ini bagaimana para ulamak kononnya berada dipuncak kuasa, tp akhirnya negara tidak kemana. Ini realiti yg perlu di fikirkan bersama

ads

(Dapatkan rm7 jika anda boleh setel)

Oleh itu, kpd para pemimpin baik kerajaan mahupun pembangkang, anak2 kita dibawah ini inginkan pembelaan baik dari segi pembelajaran mahupun kehidupan. Mereka tidak mahu ambil kisah apa fatwa tok guru nak bentang setiap hari pasal politik, tp mereka ingin meneruskan kehidupan dlm keadaan tenang dan ada peluang pekerjaan utk menyara kekuarga mereka dimasa depan.

Wallahuaklam
JAauh sudah kukembara

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.