sponsor

sponsor

Slider

My Youtube Story

Business

Luahan dan perkongsian

Anak-anak kita

Agamaku

Jalan-jalan

Sokong Bisnes Saya

Sokong Bisnes Saya
klik pada gambar untuk special deal

5 Sebab pelik kenapa Anwar Ibrahim tak jadi PM


Negara kita adalah satu-satunya negara di dunia yang mempunyai 2 perdana menteri dalam satu masa. Seorang yang PM sekarang, dan seorang lagi PM tepi. Menarik kisah politik tanah air kita ini. Semakin hari semakin lari pelabur dari negara kita ini.

Game kali ini agak menarik. Atok yang A+ dalam strategy politik ini amat seronok nak melakarkan lagi sebuah kejayaan dalam memporakperandakan PH dari dalam. Sudah nampak terang lagi nyata, kita cuma tunggu apa kesudahan cerita suspen ini.

Inilah 5 sebab pelik kenapa Anwar tidak dapat jadi PM.

tiada kena mengena samada yang hidup mahupun yang mati.
Wallahuaklam.
www.dadiydoo.com

Fenomena Bossku vs Beat It


Fenomena michael jackson sudah lama pergi setelah kepulangannya ke pangkuan Ilahi.  Kalau tidak, lagu2nya akan menyelinap keseluruh pelusuk dunia dan pasti akan menjadi siulan peminat2nya yang amat ramai itu.

Kini timbul pula satu lagi fenomena baru, fenomena bossku. Famousnya tagline bossku ini mengatasi semua artis dan juga ahli politik yang ada dalam negaraku. Ianya seolah melebehi fenomena michael jackson yang dulu.

Dengan semangat dan sokongan jitu dari rakyat marhain itu, insyaAllah, negara ini dapat bergerak maju dengan kesatuan yang jitu tanpa ada prasangka buruk sesama rakyat berbilang bangsa dan agama.

Hidup Rakyat!!!

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Best budget Chicken Chop | Puchong | Selangor | Jalan-jalan cari makan | Menu Alam


Mari mengaji bersama anak-anak


amer rafique and friend @ sarjana


Bersatulah untuk halang dia jadi pemimpin kita!


Jom kita keladang kenali buah-buahan kita


Teguran yang amat menusuk jiwa


Sunyi Sepi di kampong kota Hutan melintang Perak. Mana pergi semua ni?


Kembali menjejak negaraku yang cantik menarik dan penuh maklumat dan sejarah. Kali ini kita ke sebuah tempat di Hutan melintang dimana terdapat sebuah kampong yang diberi nama dengan Kampong Kota yang terletak bersebelahan dengan negeri selangor.

Kampong ini walaupun diberi nama Kg Kota, ianya tidak ada kota yang didirikan disini.Mungkin suatu waktu dahulu kg ini menjadi pusat orang ramai berinteraksi dan bermuamalat, maka dinamakannya dengan nama Kg Kota iaitu sebuah kota yang hiruk pikuk dan ramai orang agaknya.

Mari kita telusuri kg ini yang semakin dimamah usia senja. Tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Bagan Datok Perak now become world tourist spot.


Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah mengisytiharkan Bagan Datuk secara rasmi sebagai daerah ke-12 di Perak.

Pengisytiharan itu dilakukan Sultan Nazrin di Sekolah Menengah Sains Bagan Datuk (SABDA) di sini, pagi ini dan dengan lafaz pengisytiharan itu, ejaan nama Bagan Datoh secara rasmi ditukar kepada Bagan Datuk.

Daerah baru berkeluasan 94,969.9 hektar dan mempunyai 70,300 penduduk sebelum ini berada di bawah pentadbiran daerah Hilir Perak sebelum diwartakan sebagai daerah penuh pada 15 Jun 2016.

Pada majlis pengsytiharan itu, turut berangkat, Raja Permaisuri Perak Tuanku Zara Salim.

Turut berkenan berangkat ialah Raja Muda Perak, Raja Jaafar Raja Muda Musa dan Puan Besar Perak, Raja Mahani Raja Shahar Shah serta Raja Di Hilir Perak, Raja Iskandar Dzulkarnain Sultan Idris Shah.

Dengan peristiharan tersebut, pembangunan demi pembangunan kini sedang rancak dibangunkan didaerah ini terutamanya pada industri pelancongan.

Nak tau apa yang menarik disana?
Jom tonton video ini.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Chef wan ikon felda! Takder orang lain ker?


Mohamed Azmin Ali today defended Felda settlers who were branded “lazy” and “breeding like cats” by celebrity chef Datuk Redzuawan Ismail, popularly known as Chef Wan.

“Never mind, it was his (Chef Wan’s) personal view. What is important right now is as the government, we have tabled a new policy in Parliament for Felda settlers.

Chef Wan, who was presented with the Felda Icon award during the Settlers’ Day 2019 celebration in Rompin on Sunday, took to Instagram to tick off “lazy” Felda settlers who refused to help themselves and waited for government help.

In comparison, he said, many Felda settlers sold off subsidised fertiliser given to them by the government, and when they received dividends, they married two or three times and “breed like cats”.

So how about you? Are you lazy and breed like cat? hihihii

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

"Visit the Sultanate of Perak" @ Kg Gajah Perak.


Kali ni saya ingin membawa penonton semua untuk menziarahi sejarah kesultanan perak yang bermula lama dahulu iaitu sejak daripada tahun 1528 masihi. Sejarah kesultanan perak ini mempunyai cerita yang panjang dan penuh warna warni.

Di kampong gajah Perak tengah ini, tersimpan banyak jasad-jasad kesultanan Perak yang lalu dan ianya menjadi tempat yang di gazetkan oleh Arkib Negara  sebagai kawasan bersejarah. Kali ini saya telah mengunjungi 3 sultan yang disemadikan dikawasan Perak tengah.

Sultan2 tersebut adalah Sultan Abdullah Muazzam Shah yang memerintah pada tahun 1825 - 1830, Sultan Mahmud Shah yang pernah memerintah perak sekitar tahun 1765 - 1773 iaitu Sultan Iskandar Zulkarnain Ibni Almarhum Sultan Muhammad Mughayat Shah 1752–1765.

Semoga perkongsian ini dapat memberi sedikit info dan jika anda ada masa bolehlah datang melawat dan bersedeqah ALFATIHAH untuk Sultan2 yang memayungi negeri tercinta kita ini.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com



When the Sultanate of Malacca empire fell to Portugal in 1511, Sultan Mahmud Syah I retreated to Kampar, Sumatra, and died there in 1528. He left behind two princes named Sultan Alauddin Riayat Shah II and Sultan Muzaffar Syah. The former went on to establish the Sultanate of Johor. Muzaffar Syah was invited to rule Perak: he became the first sultan of Perak.

More info about Perak Sultanate can be seen at wikipedia.

Nasi Kandar war @ Teluk Intan Perak


Teluk intan merupakan sebuah bandar bersejarah yang bermula awal kurun ke 19 lagi. Nama teluk intan di ambil bersempena dengan nama seorang wanita yang ternama iaitu mak intan. Setelah itu ianya ditukar kepada Teluk Anson bersempena dengan penaklukan oleh pihak penjajah.

Kini teluk intan amat pesat membangun. Mercu tanda utama Teluk intan adalah menari jam condongnya yang menyerupai menara J Pisa di Italy.

Tahukah anda bahawa di Teluk Intan terdapat pelbagai jenis makanan yang enak dan terkenal. Ianya seperti mee rebus, nasi kandar dan juga kuih muih yang cukup dikenali diseluruh negara.

Kali ini saya ingin berkongsi akan kesedapan nas kandar yang menjadi perbualan ramai disini. Nama Ghulam rasul dan nasi kandar krishnan memang sudah sinonim dengan masyarakat disini baik kepada masyarakat cina, india dan juga melayu.

Kedua nama ini (Ghulan rasul dan Krisnan) menyajikan menu yang enak dan unik untuk dirasai. Jom ikuti saya untuk merasai keenakkannya bersama2.

Jom jalan2 keteluk intan.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Aku, mereka dan GrabCar


Kembali bermaya channel youtube aku


Alhamdulillah syukur padaNya.

Tak sangka hari ni adalah hari yang agak gembira buat aku seorang Youtuber partime dan full time ni.
Pepagi aku dapat banyak email macam biasa yang masuk dalam inbox aku. Sambil baca satu2 email masuk, tetiba ternampak email dari Youtube. Biasanya email Youtube ni sekadar nak beritahu ada orang baru subscribe channel aku jer.

Tapi kali ni lain macam sikit email YT ni.Tetbiba tajuk besar dia Congratulation!!! Aikk biasanya ayat2 tahniah ni datang dari email marketer ataupun geng2 MLM. Aku pun klik tajuk tu dan tetiba muncul email yang ditunggu2 selama ini setelah hampir 4 bulan aku di nafikan hak untuk 'monitize channel' atas sebab2 tertentu.



Setelah menatap beberapa kali, aku rasa macam nak lompat jer. Penantian satu penyiksaan tu. Selama 4 bulan tu lah aku terputus pendapatan yang selama ini aku harapkan. Pendapatan terakhir sebelum channel aku di nyahkan duitkan, adalah rm850 dan bulan sebelum tu sebanyak rm1850.

Inilah pembelajaran dan pengajaran dari setiap yang berlaku. Kini baru aku faham akan erti harta orang dan harta sendiri dan aku akan berhati2 dalam berkarya seterus nanti. Oleh itu, sebagai merasmikan pembukaan channel aku dari dibekukan , maka aku upload video jejak masjid untuk siri surau insaniah Bandar Teluk Intan Perak.



Surau ini amat unik dan banyak sejarahnya. Semoga dengan penerimaan semula channel aku ini, video surau ini diharapkan dapat melonjak kembali zaman kegemilangan aku sebagai youtuber.
BUkan nak lawan2 youtuber hebat lain, tapi cukup sekadar berkongsi rasa dan masa bersama kawan2 semua..insyaAllaj

wwwqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq

Jalan-jalan ke Taman Tasek Shah Alam Selangor


Sprawled over 43 hectares, the Shah Alam Lake Gardens, designed by landscape architect Fumiaki Takano, was the first public park to open in Selangor in 1985.

The lake gardens are managed by Shah Alam’s city council (MBSA), who’ve ensured that the park maintains its popularity among locals and tourists alike.

Though smaller than its neighbour, Taman Botani Negara (National Botanical Gardens), the lake gardens have plenty to offer.

Taman Tasik Shah Alam is a massive parkland equipped with gazebos, a lakeside promenade, raised walkways that extend over the water, reflexology paths, jogging and cycling trails, and childrens’ playgrounds.

wallahuaklam

P Ramlee dah pesan lama dah pasal M, adakah ianya suratan atau kebetulan.


DIY Corner : Memasang kabinet kecil didapor


Sampai juga zarith ke Yaman


Ini betul2 pakej menarik dalam hidup zarith yusri yang dapat mengikuti mak na nya ke Yemen pada tahun 2010 yang lalu. Banyak tempat2 menarik telah zarith pergi dengan kepelbagaian bentuk geography yang memukau jiwa.

Semoga ada lagi percutian percuma ini untuk kita semua insyaALlah

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Korbani @ Hutan Melintang 2016


Bahulu sedap Kak Ton! Best Bahulu intown.

 

Semakin giler negara kita!


Apa nak jadi dengan negara kita ini. Negara lain sudah jauh pergi menuju ke angkasa, tapi kita masih lagi bermain dengan lubang najis yang busuk lagi hina. Setiap hari kita disajikan dengan fitnah sini sana yang akhirnya mengganggu pemikiran anak2 bangsa kita.

Takdir Allah ini bukan mudah bagi kita. Ujian negara kita masih lagi berlegar2 dengan 3 ekor naga ini, yang tidak pernah kunjung padam merosakkan negara yang tercinta ini.

YaAllah, padamkanlah cerita ini dengan segera,
Berat sungguh ujian buat kami rakyat jelata,

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Learn hokkien language Malaysia way.


Kita di Malaysia cukup terkenal dengan kepelbagaian kaum dan bahasa yang ada didalam negara kita. Selain daripada bahasa melayu sebagai bahasa rasmi negara, kita juga mempunyai bahasa2 kaum yang lain seperti bahasa cina, tamil, kadazan, murut, iban dan banyak lagi.

Oleh itu saya sebagai seorang dari rakyat malaysia juga tidak ketinggalan untuk berkongsi pengetahuan saya berkenaan dengan bahasa yakni bahasa hokkien yang kini semakin hilang ditelan zaman. 

Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat buat kalian semua insyaAllah.

English 
We are in Malaysia well known for the diversity of languages ​​and languages ​​that exist in our country. Apart from the Malay language as the official language of the country, we also have other languages ​​such as chinese, tamil, kadazan, murut, iban and many more.


Therefore, I am a citizen of malaysia is also not left behind to share my knowledge with regard to the language of the hokkien language which is becoming decreasing low speaker over the time.

Thank you.

wallahualam
Ho bo?
www.dadiydoo.com

They becoming anxious!


Gemuruh Jiwa @ SERATA 2016


8 kinds of rezeqi that Allah prepares for us.


Destinasi Bujet: Genting Highland


Can you teach me how to swim.


Assalamualaikum.

Are you ok my dear friends?
For now, it already 10 years i am doing my own business either online or offline. 10 years in the business is not easy as i think before. Started my business by using loan from bank was a wrong decision that i made. The first 12 months of my business, i was servicing my loan on time. After that, the thing went wrong and i couldnt pay any single cent until now.

The business that i ventured, was good on the paper. The business was known as frachising and i was really excited to give my 100% comittment on running the shop. Franchising actually is good to startup for new people like me. Everything is preapred by the franchisor, you as a businessman just pay the fees for them to setup your everything for you to run the show. 

After 5 years on the road, i decided to close the shop after suffering so much from the slow business income. It was not an easy to giving up after so much energy i put on the business. But , to stay more longer need more loan to survive. Means more burden to my head to carry with.

Now , I cant think on how i should do now. I keep trying sell anything without any focus on any products. The business cant even cover it own overhead, not mention for me that running the show.

Every day is a cost for me to pay and every day is a pressure for me to face it. My kids keep on growing interm of age number, and it need more money for everything like foods,schooling and everything.

Applying for job vacancies was not as easy as before. Since my age and my finacial background, most of the companies not so interested of hiring myself. I am not competitive enough to fill up the position that offered by them.

Now, with some sort of creativity that given by Allah, i keep on uploading my videos to my youtube channel with patient. Some of my videos really performing well and create extra income for me through it. Sad news that, before hari raya 2019, youtube already disable my channel from monitize. 

Seems that, the way I choose, isnt right for me from day one in the business till now on.
My head really stucked and cant move on, on how should i do and what i shouldn do.

For the readers here, please give some sort of advise and also motivation for me to think of. If you all have an idea and also any oppurtunity for me to get with, please dont hesitate to give me a chance to change my life.

If you feel down now, please pray to Allah to strengten your spirit. Dont hang your self !

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Apa jenis manusia buat macam ini.?


Destinasi bujet : Exploring Kuala selangor


Apa fungsi nenek london ni kat negara kita?


Menu Malaysia : Sardin masak asam


Menu Malaysia: Santan Sardin Special


Floating Masjid at Kelang City Of Selangor


The Klang Royal Town Mosque (Malay: Masjid Bandar Diraja Klang) is a mosque in Klang, Selangor, Malaysia. The mosque is located at Jalan Pasar on the banks of the Klang River giving the image of a floating mosque.




The mosque was built on the site of a smaller mosque known as "Masjid Klang Utara (Northern Klang Mosque). In 2003, the new mosque was started to be constructed due to bigger crowd faced by nearby mosques, Masjid India and Sultan Sulaiman Mosque. The current mosque was completed in 2009 and was officially opened by Sultan Sharafuddin Idris Shah on 11 December 2009 in conjunction with his birthday celebration.

The mosque is equipped with facilities such as the main prayer hall, offices, lecture rooms, outdoor prayer halls, funeral management rooms and catering rooms.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

11 berita best untuk kaki masjid


Terjah @ space U8 : Sunyi Sepi


Usahawan tanpa modal mudah jual


Mencari jenis perniagaan yang mampu milik tanpa sebarang modal dan senang jual? Di Cuckoo anda pasti teruja dengan perniagaan yang
mudah jual ini serta mendapat pendapatan yang lumayan dengan skim
jualan yang amat menarik.

Jangan lepaskan peluang ini bersama saya kita maju kehadapan.
wasap saya di 0192712703

Bersilang kepentingan dalam pakatan 69


Mencintai harta dan pangkat.


Nasi Kandar Power! Ghulam Rasul atau Krishnan?


Teluk Intan ini kaya dengan sejarah yang panjang dimana para pedagang2 dan juga penakluk2 dari barat pernah hadir kekawasan ini. Ini dibuktikan dengan tertegaknya jam tinggi teluk intan yang dibina pada tahun 1885 oleh saudagar daripada china.

Di bandar ini juga terdapat banyak tempat2 makan yang menarik seperti pelbagai jenis mee samada mee rebus,mee jawa dan juga mee udang. Akan tetapi, ada 2 buah kedai makan yang menjual menu yang hampir sama menguasai pasaran food tourism disini.

Kali ini kita cuba menikmati 2 buah kedai bermenukan masakan india iaitu kari di 2 buah tempat diteluk intan. Ianya dikenali sebagai M Ghulam rasul dan sebuah lagi diberi nama kedai makan krishnan.

Mana yang lebih sedap?
Jom kita tonton video ini

www.dadiydoo.com

Kampong Kota , sebuah kota yang hilang didalam kampong


Kembali menjejak negaraku yang cantik menarik dan penuh maklumat dan sejarah. Kali ini kita ke sebuah tempat di Hutan melintang dimana terdapat sebuah kampong yang diberi nama dengan Kampong Kota yang terletak bersebelahan dengan negeri selangor.

Kampong ini walaupun diberi nama Kg Kota, ianya tidak ada kota yang didirikan disini.Mungkin suatu waktu dahulu kg ini menjadi pusat orang ramai berinteraksi dan bermuamalat, maka dinamakannya dengan nama Kg Kota iaitu sebuah kota yang hiruk pikuk dan ramai orang agaknya.

Mari kita telusuri kg ini yang semakin dimamah usia senja. Tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Ini bukan parti biasa-biasa,ini parti banyak lansi oo..


Bagan Nakhoda Omar: Pantai rezeki orang kampong


Sabak Bernam merupakan sebuah daerah yang bersempadan dengan negeri perak darul ridzuan. Kebanyakkan penduduknya adalah dari kalangan orang2 jawa yang banyak mengusahakan dalam bidang pertanian dan juga nelayan pantai.

Disitu juga terdapat sebuah pantai ataupun dikenali dengan nama Bagan Nakhida Omar BNO yang terkenal sebagai tempat pelancongan dan rekreasi bagi penduduk2 disitu.

Jom kita telusuri daerah ini yang semakin berkembang maju.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Kita jual barang yang memberi manfaat jer !


Sebenarnya setiap permasalahan ada jalan penyelesaian. Begitu juga dengan masalah yang semua orang akan menghadapinya iaitu masalah tayar pancit yang berlaku tanpa dapat dihidu.

Ingin ketahui kenapa anda perlu simpan sebotol didalam kenderaan anda.!
Ini penting untuk semua terutama wanita yang memandu kenderaan sendiri.

klik link dibawah ini untuk keterangan yang penting ini.



Ternampak muka isteri pertama!


Aksi ngeri yang melucukan @ Donut Boat Penang


Inilah nikmat kekalahan yang tiada siapa tahu.


Kami beraya @ One City 2019


Berat mata memandang @ Selama Perak


Selamat Hari raya aidil fitri 2019




Inilah kekayaan sebenar


Sampaikan aidilfitri dari ku untukmu


Belajar Hokkien cara kampong Hutan Melintang #2


Masjid ini pernah menjadi masjid negeri..

Agak2 kau lah kan, siapa la si batak yang rabit telinganya sehingga menjadi nama tempat bagi kampong ini?’. Tanya Fattah memulakan bicara ketika melewati kampong yang penuh sejarah ini. ‘Ada orang batak ke kat kampong ini?’. Balas aku kehairanan sedangkan kampong ini dipenuhi dengan orang2 melayu. ‘Menurut alkisahnya, ketika itu terdapat satu keluarga dari keturunan batak yang kebiasaannya memakai subang ditelinga kelihatan lubang ditelinga itu agak besar, seolah seperti terkoyak (rabit), mungkin disitulah nama tempat ini terhasil’. 

​Kampong batak rabit ini terletak didaerah teluk intan perak. Nama kampong yang unik ini sentiasa menjadi perbualan penduduk sekitar. Sebagaimana kita sedia maklum, kaum batak bukan penduduk asal dikawasan ini. Mungkin disebabkan kaum batak bukan orang tempatan, ianya menjadi perhatian orang-orang disini suatu ketika dahulu.

Dikampong ini terdapat sebuah masjid jamek yang agak menonjol yang terletak ditepi jalan diantara Hutan Melintang menuju keTeluk intan. Sekali pandang, masjid ini adalah sepeti biasa sahaja, bila dikorek cerita akan sejarah batak rabit ini, rupanya kawasan ini pernah menjadi ibu negeri buat negeri perak ketika zaman pemerintahan Sultan Abdullah Muhammad II (1874-1877)..

Ini bermakna masjid jamek ini pernah menjadi masjid negeri suatu ketika dahulu. Terdapat ditepi masjid itu tanah perkuburan yang dikatakan menjadi tempat disemadikan beberapa sultan dari kesultanan perak dahulu kala.

Dibelakang masjid ini terdapat jeti pemancing bagi yang gemar memancing udang galah di atas sungai perak yang hulunya terletak di Grik sana dan berakhir di Bagan Datoh.
‘Kita sekarang ni sedang berehat disalah sebuah masjid agung diPerak ni bro!’. Beritahu Fattah pada aku.

‘Bayangkan zaman itukan, para jemaah yang datang bersolat jumaat disini mesti dari seberang sungai sana, dan juga kawasan sekeliling disini’. Jawab aku mengimbau kezaman lampau.

‘Agak2 kau berapa ratus orang yang datang  bersolat disini memandangkan masjid ini bukan besar sangat saiz nya’. Tanya Fattah menduga aku.

Buat pengembara yang budiman, jika ada tersesat ke teluk intan, maka masjid ini patut anda lawati. Dibawah ini video berkenaan dengan masjid bersejarah ini untuk anda tinjau2 bila ke Teluk Intan suatu hari nanti.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat semua

wallahuaklam

Berbuka Puasa di Dorsett Putrajaya


Lama sudah tak merasa makan2 di hotel terutama berbuka puasa disana. Kali ini Allah beri peluang kepada kami dengan diberikan tiket percuma untuk 2 orang berbuka di hotel Dorsett Putrajaya pada 31/5/2019.

Berbagai menu dan juadah yang disediakan untuk santapan pengunjung disitu. Dengan bayaran sebanyak rm99 sekepala, adalah sesuatu yang berbaloi jika anda seorang  yang memang kaki makan.

So berbuka mana kali ini?

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Hadiah dari adikku


Siapa sangka dari sebuah doa yang bersungguh2 untuk keluarga dari kemiskinan ini , Allah akhirnya berikan aku sebuah kenderaan untuk menyenangkan pergerakkan aku kemana2 bersama keluarga.

Proton waja, tidak pernah aku impikan memiliki sebuah kenderaan sebegini sementelah pendapatan pun tidak menentu untuk memiliki sebuah kereta sebegini.

Berkat pemberian dan juga sokongan adik2 aku semua, yang banyak membantu dari segi kewangan dan juga moral, semoga Allah dapatm membalasnya samada didunia mahupun di akhirat sana.insyaAllah

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Jejak Masjid @ Masjid Sultan Suleiman Klang


Masjid Diraja Sultan Suleiman telah dibina pada tahun 1932, sempena pengisytiharan Klang sebagai pusat pentadbiran negeri Selangor. Ia adalah satu pemberian dari kerajaan British kepada Sultan Sir Alaeddin Sulaiman Shah, Sultan Selangor yang ke-5. 

Perasmian masjid ini telah di sempurnakan oleh baginda Sultan pada tahun 1934 dan dikenali dengan nama Masjid Suleiman Jamiur Rahmah.

Masjid ini pernah dijadikan masjid negeri Selangor sehinggalah terbinanya Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam. Sekarang ia dimasyhurkan sebagai Masjid Diraja Sultan Suleiman, Klang.

Masjid ini terletak bersebelahan dengan dengan Istana Negeri Selangor, Istana Alam Shah dan Kolej Islam Sultan Alam Shah, yang dahulunya termasuk dalam perkarangan istana. Didalam masjid ini juga terdapat satu daripada 3 makam diraja Selangor iaitu Makam Diraja Klang.

wallahuaklam
www.dadiydoo.com

Semakin ganas anak-anak kita | Akhlak | Keluarga Bahgia | Masalah sosial


Sekali pekena megi teloq, tak tau nak habaq sedapnya


Kerja siang malam tapi hidup melarat. Kenapa?


Jemin taiko kampong Semenyih?


Terminal Baru Stesyen Bas di seksyen 17 shah alam


Surau Insaniah sepi dihujung pekan Teluk Intan

Adakah Allah senang denganmu?


Mereka ini telah kencing aku!!! Memang malu bossku


Ini betul-betul tawakkal


​‘Saya datang dari Terengganu bang, sehelai sepinggan dengan duit rm500 jer. Saya datang bukan nak cari kerja tapi nak cari tempat mana boleh saya berniaga. Dengan duit sebanyak itu, saya tawakkal je bang cari kedai kosong yang boleh dijadikan bengkel membaiki motorsikal. Allah bagi saya lorong, saya tersesat sampai kampong ini, dan tengok ada kedai nak disewa, tuan kedai tu boleh terima duit pendahuluan ni walaupun tak cukup untuk bayar deposit.’ 


Begitu gigih saudara ini mencari tapak untuk memulakan impiannya ,membuka sebuah kedai membaiki motorsikal. Walaupun tiada modal yang mencukupi, tapi dengan keberaniannya dan semangatnya, beliau kini agak selesa kerana bengkelnya mula mendapat perhatian penduduk kampong disitu.

Menceritakan pengalamannya sebelum ini, beliau berkata , dia tidak pernah bekerja dengan sesiapapun berkenaan dengan membaiki motorsikal ini. Segalanya melalui bacaan dan kajian sendiri serta melakukan experiment pada motorsikal  kepunyaan saudara mara dan sahabat terdekat sahaja. Walaupun begitu, beliau tidak takut untuk membuka sebuah perniagaan sebegini kerana impiannya untuk bergelar usahawan lebih tinggi dari ketakutannya.
​Mari kita dengar cerita disebalik kepayahan beliau dalam menjayakan bengkel yang menjadi idamannya itu.

Semoga terinspirasi dengan ketabahan saudara kita ini hendaknya.
Wallahuaklam
Md daud yusri almelintangi
www.dadiydoo.com 

Belajar Hokkien cara kampong Hutan Melintang #1


Andai bersama D4p, Islam menjadi kuat?


Tetiba secara kebetulan aku terbaca di dada sebuah portal berita di internet, wakil D4P dilantik menjadi BOARD didalam sebuah organisasi islam yang telah berjalan lama sebelum ini. Aku terkejut kerana , mengapa wakil D4P yang dilantik menjadi salah seorang AJK pusat badan dakwah tersebut. Setelah meneliti latar belakang beliau, aku baru tahu bahawa didalam D4p ada orang beriman yang tinggi ilmunya menjadi calon ADUN di Johor. Tahniah buat sheikh Omar atas perlantikkan tersebut. 

Mungkin bagi seseorang yang berlatarbelakangkan pengkhususan DAKWAH Islamiah, inilah peluangnya untuk beliau berkecimpong dalam dunia yang lebih mencabar didalam sebuah organisasi yang semua umat Melayu dan Muslim tahu siapa mereka disebalik dama D4p itu. Ini ada satu usaha terpuji buat sheikh Omar. 

Ketika zaman Baginda saw 1400 tahu yang lalu, Nabi Muhammad saw juga seorang pendakwah bertaraf Nabi dan Rasul. Baginda saw bermula dengan isterinya, kemudian sepupu dan juga hamba sahaya sehinggalah kepada pembesar-pembesar negara disekitar tanah Arab.



Dan yang menariknya, pernah satu ketika , puak-puak arab jahiliyah sudah kekusutan idea bagaimana hendak menghentikan sesi penyebaran ISlam dikalangan penduduk Mekah ketika itu. Ugutan bunuh, di baling batu, di ancam keselamatan, di seksa pengikut-pengikutnya dan sebagainya demi untuk melihat ISLAM tidak berkembang dengan cepat di bumi Mekah.


ernada sombong disebalik jawatan kecil yang disandangnya


khirnya puak-puak Mekah terpaksa berdamai dengan BAginda saw dengan memberi tawaran menarik buat Rasulullah saw untuk di fikirkan. Antara tawaran yang diberi oleh pembesar-pembesar Quraish itu adalah; 

   1- Menjadi ketua Mekah
   2- HArta melimpah ruah
   3- Wanita tercantik.

Semua tawaran ini diberi khusus untuk Baginda saw atas sebab satu perkara sahaja yakni 'JANGAN SEBARKAN ISLAM'.

Dari segi logik akal, jika Baginda saw ambil tawaran menjadi ketua Mekah ketika itu, pastilah Baginda saw boleh melakukan dakwah dengan lebih mudah kerana kerusi yang diberi agak tinggi dan berkuasa. Dan jika Baginda saw diberi harta melimpah ruah seperti yang dijanjikan oleh kuffar itu, pasti memudahkan Baginda saw membeli iman-iman orang quraish dengan harta benda.

Tapi semua itu ditolak mentah-mentah oleh Baginda saw dengan sebuah kenyataan agung oleh Baginda saw;
'Meskipun mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan ditangan kiriku, agar aku meninggalkan seruanku. Sungguh, sampai mati pun tidak akan kutinggalkan !”

Adakah LKS dapat mencairkan sheikh atau Sheikh hanyut didalam sungainya?
Oleh itu, dengan penyertaan saudara sheikh dalam sebuah organisasi yang di monopoli oleh kaum yang semua orang mengetahuinya, adakah langkah beliau itu tepat dalam menyebar luaskan ISLAM kedalamnya? Adakah strategi beliau itu dapat mengatasi strategi LKS dalam mencaturkan gerak kerjanya. 



Bergerak dalam sebuah organisasi yang bukan ISLAM sebagai landasannya, dan mengandaikan dapat membawa mereka semua memahami erti islam dengan sebenar-benarnya adalah strategi yang agak rapuh. Ini kerana, penyertaan saudara sheikh didalam d4p ditentukan sepenuhnya oleh mereka dan keluarga mereka. Pencalonan saudara sheikh di Johor juga ditentukan oleh puak-puak ini. 


Untuk mengaburi perjalanan dakwah saudara sheikh ini amatlah mudah sebenarnya. Pihak-pihak berkuasa didalam parti itu pasti akan berkongsi ghanimah (harta kekayaan) bersama dengan sheikh samada dengan jawatan yang menarik didalam kerajaan mahupun didalam banyak organisasi serta dibayar dengan sejumlah wang yang menarik, pasti matlamat asal akan tersasar dan menjadi impian semata-mata. 
Sedangkan Baginda saw tidak mengimpikan berjuang diatas landasan puak-puak jahiliyah yang menawarkan pelbagai tawaran dunia yang mengiurkan, inikan kita umatnya yang tahap iman sekadar nipis bawang. Bila ditawarkan dengan jawatan di YADIM itu, beliau dengan yakinnya berkata

"Bukan sekadar (berdakwah) pada (ahli) DAP. Skop dakwah saya lebih luas apabila berada pada kedudukan ini (dalam Yadim).'



Apapun kisahnya, kita akan pantau pergerakkan sheikh ini dalam kerjaya barunya ini. Allah berikan dia pelbagai jenis amanah untuk dipikul dan beliau seperti berbangga dengan amanah ini dan tiada rasa takut akan bebanan yang bakal dipikul olehnya suatu hari nanti.



Kerana itulah Baginda saw tawar hati untuk menerima tawaran pelbagai jawatan dan kebendaan, kerana Baginda saw tahu, disebalik semua itu akan mengikat pergerakkan Baginda saw dalam misi menyampaikan risalah Allah kepada umatnya suatu hari nanti.



Kepada Sheikh Umar, ujian anda kini bermula! Setiap tutur kata anda Allah hitungkannya di sana nanti! Andai tidak mampu mendayungnya suatu hari nanti, ingat kami sama agama dan bangsa pasti ada ruang untuk anda kembali .



Wallahuaklam


Terjah @ One City: Dimana silapnya?


Kita gempur lubuk udang galah @ Hutan Melintang



Seronok sebenarnya sesekali dapat balik ke kampong Hutan Melintang sana. Lama tak bersua sahabat-sahabat lama yang duduk di kampong mencari rezeki disana.



Sesampai sahaja di Kampong, handphone aku berbunyi menandakan ada pesanan masuk.
'malam ni kita turun membelat yop'. 




Syam memberi pesanan ringkas mengajak aku untuk turun bersamanya membelat udang galah yang dikatakan sedang banyak di sungai bernam yang memisahkan antara Perak dan Selangor.

'Kama tunggu kita pukul 9.00 malam di tepi jeti sana'. Beritahu syam ketika sampai dirumah aku lepas maghrib. Selepas berborak-borak dengan ibu didepan rumah, kami pun mula bertolak ke tepi sungai sambil Khalid dan Khaleeda tinggal dengan opah mereka dirumah.

Malam tersebut hujan baru sahaja berhenti. Cuaca tenang dan mendamaikan, menjadikan misi kami kali ini agak lancar.Segala persiapan sudah diletakkan di dalam bot fiber kama berserta sedikit makanan untuk dijamah ketika membelat tersebut.

Segala kisah yang kami lalui ketika malam tersebut aku nukilkan didalam video diatas. Segala kepayahan orang-orang kampung dalam mencari rezeki halal buat keluarga mereka terpancar dalam klip video diatas untuk kita sama renungi dan ambil iktibar daripadanya.

Sebagai seorang youtuber dan memiliki channelnya sendiri, perkongsian sebegini banyak membantu membuka mata orang-orang bandar dalam mengenak erti hidup. Oleh itu kongsikanlah sesuatu yang bermanfaat buat semua dan gunakan channel Youtube anda sebaiknya.

Semoga bermanfaat buat semua.
wallahuaklam


MLM2017: Adik beradik zero yang amat hero


Jejak masjid cina @ Ipoh


Ala la latok, janganlah saman kami.


Modayu Hm ft Mishary Al Afasi @ At Tiin


Bongkar: Masak Nasi For Beginner.


Mereka semakin jauh 'menakluk' kita


Adik hang pun boleh pasang kunci ini!


Tombol pintu rumah hang tu kena jaga baik2, lani orang senang nak masuk rumah kita bila dia tengok pintu utama rumah kita pakai tombol kunci ja’. Kata pakcik aku yang biasa buat pintu rumah tu. Itulah antara kelemahan menggunakan kunci tombol (cylindrical lock) pada pintu utama rumah kita. Walaupun rumah kita dilengkapi dengan pintu grill,akan tetapi pintu grill juga ada kelemahannya tersendiri yang patut kita ambil tahu. Apa kelemahannya” 

Adalah lebih selamat dipintu utama dan juga pintu belakang rumah kita menggunakan kunci jenis deadbolt berbanding kunci tombol. Walaupun fungsi keduanya lebih kurang sama, tapi rekabentuk pada kunci deadbolt lebih kuat berbanding kunci tombol.
Ini adalah contoh kunci deadbolt, rekabentuknya lebih stabil dan kuat berbanding kunci tombol dibawah ini.
Walaupun kelihatan menawan kunci tombol diatas ini, banyak kelemahan yang boleh kita eksploitasikan dari rekabentuk tersebut.

Kunci tombol yang biasa kita gunakan pada rumah2 kini sebenarnya boleh dibuka tanpa menggunakan sebarang kunci pendua. Kerana rekabentuk kunci tombol itu menjadikannya agak senang untuk dibuka . Jika anda kehilangan anak kunci rumah yang menggunakan system tombol ini, tak perlu upah tukang kunci untuk datang membuka pintu rumah anda. Ini kerana upah memanggilnya adalah lebih mahal berbanding beli baru kunci tombol itu. Bagaimana? Teruskan membaca.

Kenapa saya lebih suka pintu utama rumah depan dan belakang dipasangkan dengan kunci jenis deadbolt? Rekabentuk kenci deadbolt ini agak sukar untuk penceroboh melakukan pecah masuk rumah tanpa menggunakan kunci pendua. Berbanding dgn kunci tombol yang sedikit mudah untuk dibuka tanpa sebarang kunci sekalipun.

Bagaimana dengan kunci grill rumah kita pula? Grill kebiasaannya menggunakan jenis kunci yang bernombor  pada anak kuncinya. Anak kunci ini tidak perlu menggunakan  mesin duplicate untuk membuatnya. Cukup hanya memberitahu kedai kunci apa nombor yg tertera pada anak kunci tersebut dan tuan kedai itu akan terus beri kunci itu tanpa perlu potong sana sini.
Ini adalah contoh kunci yang biasa digunakan untuk mengunci grill rumah kita.
 Jadi jika kunci grill kita tidak disokong dengan kunci padlock (kunci bermangga seperti solex dan sebagainya), 50% kerja2 memecah masuk rumah sudah selesai sebelum kerja2 jahat itu dilakukan.  Oleh itu, jika anda sekeluarga sudah sedia untuk tidor dimalam hari, maka pastikan kunci grill anda sudah dimanggakan . Itu langkah yang perlu diambil sebelum anda masuk tidor.

Jadi disini saya tunjukkan bagaimana untuk membuka dan memasang kunci tombol dirumah kita secara do it yourself (DIY). Selepas anda faham bagaimana cara buka dan pasang kunci tombol itu, maka anda akan boleh bayangkan bagaimana orang boleh pecah masuk rumah anda tanpa perlu kunci pendua. 

Semoga perkongsian ini memberi makna dan maklumat buat anda berhati-hati dalam memilih kunci yang sesuai dengan kediaman anda.
Jika anda merancang untuk membina rumah diatas atas sendiri seperti disini, yang pastinya kos pembinaan jauh lebih murah berbanding beli rumah teres, adalah dinasihatkan duit yang dijimatkan itu boleh digunakan untuk merancang jenis kunci yang patut dipasang rumah anda kelak.

wallahuaklam
md daud yusri fie almelintangi
www.dadiydoo.com