Mereka tidak tahu, tugas kita sampaikan secara hikmah..


Agama
Tugas siapa untuk terangkan pada mereka? 

Ahleong tanya, " itu olang islam tak tau ka waktu sembahyang, hali2 sembahyang maa mesti tau time mau sembahyang, kila azan tak payah bising2 mcmtu maa".

Aku faham apa yg dimaksudkan oleh ahleong itu. Dan aku tak mau la nak maki laknat tak tentu pasal sebab dia tak paham syiar azan tu.

"Bukan itu mcm ahleong, ini azan bukan hanya bagitau sudah masuk waktu sembahyang, tp ada banyak benda dia mau bagitau" terang aku pada dia.
"Lu tengok aa, itu azan ada baik utk kami islam punya orang dan juga baik utk lu bukan islam punya orang". Aku cuna memancing perhatian dia.


" utk org islam, azan ini mau kasi tau itu sembahyang punya time sudah sampai, itu time beza2 setiap tempat. Puchong lain time, subang lain time, perlis lain time, johor lain time.. selasa lain time, rabu lain time, ahad pun lain time, mana kita ada ingat itu semua". ahleong sudah mula tenung aku menghadam apa yg aku kongsikan.

" itu azan juga, dia mau bagitau itu tpt azan ada orang panggil mari sembahyang sama2. Kalau u ada dengar itu azan, itu tanda sana tpt ada orang dan lagi 10 minit itu masjid mau start sembahyang ramai2. Kalau tarak azan, orang pun tak tau itu masjid tutup ka, tarak orang kaa atau sudah pindah ka, betul tak?. Leong mula hanggukkan kepalanya.

"Azan juga baik utk non muslim, pagi2 sapa kejut lu punya mak dari tidur, ni kalau satu kali itu masjid takrak azan subuh , saya ingat itu tempat mesti hairan punya, kenapa tarak azan ini hari. Mcm tengahari kalau lu busy buat kerja, tiba2 lu dengar azan terus lu perasan wahh sudah tenghari liau, sama juga petang sama malam" . Terang aku panjang lebar.


"Lagi pun ini azan 5 minit saja, bukan lama, you dlm disko boleh pekak telinga dgr music 6 , 7 jam lu tak bising kan".

"Ok wa faham liau" jawab leong memahami konflict ini.
"Behiau kin, wa chia lu lim kopi ai mai?" Leong pelawa aku minum petang ni.

"Waa wa suka lo anney kuan, wa pun abey ciak lu cai aa"...

Wallahuaklam
Jauh sudah ku kembara

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.