BMF | Antara cita-cita dan realiti


BMF DIKAMPONG.

Habis tanah kg terjual. Situasi ini berlaku di kg saya di teluk intan. Ada 2 kedai runcit bertentangan jalan. 

Satu kedai ahmeng dan satu kedai pak dolah. Untuk pengetahuan, keluarga ahmeng ni merupakan satu2nya keluarga cina dikg saya itu. Kedai pak dolah dah kedai ahmeng (yg kami gelarnya dengan gelaran kedai jambu) menjual barangan yang hampir sama. 

Keduanya ada sudut minum kopi seperti yg biasa kita lihat dikg2 sana. Orang kg suka membelibelah barangan harian mereka di kedai jambu berbanding kedai pakdollah, dan akhirnya pakdollah terpaksa berundur dari pasaran di kg itu. 

Tinggallah kedai jambu beroperasi tanpa pesaing walaupun dia seorang shj cina di kg itu. Org kg ramai yang membeli secara hutang di kedai jambu.Mereka membyar hutangnya dengan cara kontra dgn hasil kelapa sawit yang dijual kepada kedai jambu. Sejak harga kelapa sawit jatuh merudum, hutang harian org kg semakin meninggi dan tidak mampu di tampong dengan hasil sawit mereka. 

 Antara cara org kg menyelesaikan masalah hutang dengan kedai jambu itu adalah menjual tanah pusaka mereka kepada ahmeng (tokey kedai jambu itu). Kini ahmeng antara tuan tanah paling luas di kg yang hanya dia dan keluarganya berbangsa cina yg duduk disitu. 

Org kg tiada pilihan kecuali menjual tanah2 mereka kpd ahmeng utk menyelesaikan hutang2 harian mereka . Andai situasi ini berlaku utk 50 tahun lagi, saya fikir tanah kg itu keseluruhannya akan di punyai oleh ahmeng sekeluarga shj dgn hanya berbekalkan sebuah kedai runcit. 

Itulah realitinya orang kita di kg2 sana.Mereka tidak kisah tentang apa produk yg hendak dibeli asalkan ahmeng pandai jaga hati mereka yang akhirnya ahmeng memiliki banyak tanah2 kampong secara kontra dgn hutang2 mereka. 

Apa tugas kita pula? Adakah kita hanya membiarkan ahmeng terus menguasai kg tersebut secara perlahan2 hingga tiada yg tertinggal buat anak cucu mereka. Sebarkan kempen BMF ini tuan2 dan puan2 kpd org kg. Terkadang mereka tidak faham untuk apa BMF itu. Asalkan ada barang cukuplah buat mereka dan siapa yang hasilkan barangan itu tidak penting buat mereka. 

Kini kita kena sedarkan mereka tuan2 dan puan2. Sementelah ramai yg pulang beraya depavali di kg2 hari ini, sebarkanlah maklumat BMF ini kpd saudara mara dan sahabat handai wpun mereka tidak mahu dengar sekalipun. (Kalau tshirt polo siap awal haritu boleh juga pakai utk sebarkan BMF ni kan) 

Apa yg saya ceritakan sebentar tadi adalah kisah benar yg berlaku didepan mata saya sendiri dan bukan rekaan. Takut2 kg yang 99.99% melayu itu terjual kpd orang luar yg hanya dtg sbg sebuah kedai runcit shj. 

Apa fikiran tuan2 dan puan2 semua? kan salam BMF saya kpd ibubapa, sanak saudara dan semua org kg disana yea. Kita bangunkan kembali bangsa kita dan agama kita ditanah air tercinta ini. 

wallahuaklam 
jauh sudah kukembara 
www.dadiydoo.com

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.