Kasih ibu membawa keSYURGA

Kasih Ibu! 
Video ni aku nak share kat korang pun aku tak sampai hati. Korang pun rasanya pernah tgk video ini. Benda ini dikatakan terjadi di negeri china yg majoriti adalah penganut buddha. Rupanya di China, ada tpt yg mereka mmg tidak hormat org tua mereka sendiri sehingga dipukul dan di sepak oleh anak cucu mereka seperti binatang lagaknya. 
 
 
Mungkin bagi mereka org tua spt itu tidak bernilai lagi dan tidak berguna utk ekonomi negara la kot. Bila aku fikir balik dgn cina disini, ada betulnya kejadian spt itu. Aku tgk dlm masyarakat cina terutama di tpt aku membesar dulu, tengking org tua tu jadi perkara biasa. 
 
 
Disebabkan mereka yg lemah dan tidak bermaya, anak2 mereka spt tidak menghiraukan sgt ibu ayahnya dirumah. Tapi bila ibu ayah meninggal dunia, barulah anak2nya berwatak sedih dan menangis konon kehilangan ibu ayah mereka. Disebaliknya, mereka amat gembira krn ibu ayah yg tua itu tidak lagi menyusahkn mereka. 
 
 
Teringat masa atok cina hidup dulu. Aku antara yg akan call atok sambil menyamar konon2 nya org cina yg call dia tapi atok tetap tahu juga aku yg call wpun jenuh aku ckp cina bagai dgn dia. Atok pernah ckp ' hanya cucu2 muslim dia jer yg rajin sembang baik2 dgn dia, yg anak2 dia semua bukan nak sembang sgt, kalau sembang pun asyik nak marah2 je dia". 
 
 
Rindu atok chin. Hanya islam shj yg mengiktiraf peranan ayah dan ibu dlm hidup anak2. sehnggakan Allah beri pahala yang amat besar buat mereka yg sentiasa menggembirakn hati ibu ayah mereka. Kerana itulah islam haramkan makan babi. Dengan sebab babi inilah ada bangsa tidak kenal siapa ayah dan siapa ibu. Kalau ayah ibunya miskin, maka anak2nya tidak akan hormat lagi pada mereka. 
 
 
YaAllah, ampunkan dosa2 ayah kami semasa didunia dulu dan ampunkan ibu kami dr sebarang kesalahan. Atas sebab merekalah kami ada disini dan kami bertuhankanMu yaAllah 
 
 
wallahuaklam 
jauh sudah kukembara 
 www.dadiydoo.com

No comments

Powered by Blogger.