Nama company pun nak guna bagi kita keliru.


BMF 
Bunyi Melayu First 
Macam2 la dorg buat utk kawal pasaran org kita. Dari jenama produk, tulisan jawi,lambang masjid, imej produk dan sebagainya semuanya fikir nak guna nama2 yg melayu. Yang ni pula aku jumpa kat GM, nama memang muslim beb. 


Tonton video ini untuk ketahui nya

Jarang nama ali ni digunakan sebagai nama còmpany oleh org kita. Biasanya kita akan gunakan nama kormersial ala2 org putih mcm qu putih... Bila aku selidiki dgn pekerja2 disitu, dorg kata boss dorg non muslim. Pekerja je semua muslim. 


Alhamdulillah ada jua peluang kerja utk mereka. Tapi utk kita, kalau kita tak alert, mungkin kita fikir ini kedai org kita. Kita tak kacau bisnes mereka sebenarnya. Cuma terfikir, kenapa mereka beria2 sangat nak pakai nama2 kita dlm perniagaan mereka. Letak jelah nama Ai Chong Yew sdn bhd, ataupun Lim Kit Siang sdn bhd kan senang. 


Satu lagi di GM tu, aku mcm tak jumpa org non muslim terutama cina shopping kat situ. Heran juga, mana puak2 ni shopping beli barang. Peniaga majoriti dipunyai non muslim, walaupun pekerja 100% melayu. Adakah pelanggan2 cina tak pandang produk 'sampah' di GM tersebut. Tapi kalau tinjau2 di AEON pun, tetap org kita juga yg ramai. 



Heran aku mana dorg shopping. Lagi yg aku herannya, banyak juga duit org2 kita sebenarnya. Semua pasaraya baik TF,giant, family store, matahari,NSK, speedmart dan sewaktu dgnnya, dipenuhi org kita. Banyak plak duit kita shopping kat sana. Tapi dikedai azzainmart dan kedai org kita yg lain, mcm org kita tak berduit miskin nak gi balanja disana. 



Aku fikir kalau situasi ini berlangsung lagi 10 tahun, kuasa ekonomi kita lemah,kuasa politik kita layu, aku takut "imam" masjid kita pun terpaksa guna khidmat dorg. Korang semua ok ker berimamkan LGE dan ayah dia LKS.? 


Wallahuaklam 
Jauh sudah ku ditipu 
Www.dadiydoo.com


Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.